
Jak dziś tworzyć treści w sieci?
22/07/2025
Co dodaje osoba z niepełnosprawnością w zespole?
24/07/2025Coaching to pojęcie, które w ostatnich latach wprowadziło społeczną rewolucję. Choć docelową rolą coacha jest wsparcie w rozwoju, to definicja jego działań nie jest wcale jednoznaczna. Co kryje się zatem pod pojęciem coachingu i dlaczego jest to dziś tak popularna dziedzina?
Coaching – krótka definicja
Najprostszą a zarazem najbardziej słuszną definicją coachingu można uznać proces, którego celem jest wsparcie w dostrzeganiu własnego potencjału i zasobów, a następnie osiąganie zamierzonych celów zawodowych i osobistych. Najczęściej popełnianym błędem jest utożsamianie coachingu z psychoterapią. Tymczasem są to zupełnie różne dziedziny. Psychoterapeuta słucha, ale jednocześnie podsyła narzędzia, które zna z nauk medycyny akademickiej. W przypadku coacha jego działanie również opiera się na uważnym wysłuchiwaniu klienta, ale jednocześnie pracuje z klientem w taki sposób, aby to klient sam był w stanie sobie pomóc przy pomocy własnych zasobów. W procesie coachingowym klient przychodzi z problemem, a na końcu sam znajduje rozwiązanie.

Rodzaje coachingu
W praktyce coaching pomaga zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Coach może pracować zarówno z grupą, jak i klientami indywidualnymi. W zależności od typu zapotrzebowania, mamy różne rodzaje coachingu. Do tych najczęściej spotykanych zaliczyć można m.in.
Coaching indywidualny – najpowszechniejsza forma, w której coach pracuje jz klientem na zasadzie jeden na jeden. Skupia się na definiowaniu celów, rozwijaniu kompetencji osobistych i zawodowych oraz doskonaleniu relacji.
Coaching biznesowy – szeroko stosowany w organizacjach na różnych szczeblach, skoncentrowany na rozwoju zawodowym, umiejętnościach menedżerskich oraz podnoszeniu efektywności pracowników.
Executive coaching – specjalistyczny coaching dla najwyższej kadry zarządzającej, ukierunkowany na rozwój kompetencji przywódczych i podejmowanie strategicznych decyzji.
Team coaching (coaching zespołowy)– praca z zespołami w miejscu pracy mająca na celu podniesienie efektywności grupy, poprawę współpracy oraz budowanie zaangażowania.
Life coaching (coaching życiowy) – skoncentrowany na rozwoju osobistym, radzeniu sobie z wyzwaniami życia prywatnego i realizacji osobistych celów
Coaching sportowy – pierwowzór coachingu, nastawiony na poprawę wyników sportowych i mentalnej odporności.
Coaching kariery – wspiera planowanie i rozwój ścieżki zawodowej oraz zmianę pracy.
Na czym polega praca coacha z klientem?
Ilość spotkań uzależniona jest od indywidualnych potrzeb klienta, choć im mniejsza ilość, tym większy sukces coacha i jego podopiecznego. Pierwsze spotkanie opiera się nie tylko na dokładnym zapoznaniu z problemem, ale i zrozumienie oczekiwań klienta i ustalenie zasad współpracy. Jedną z cech, która łączy coaching z psychoterapią jest obowiązująca podczas procesu zasada ,,czterech ścian”. W związku z tym klient może się czuć w gabinecie cocha całkowicie bezpiecznie. Coach z klientem wspólnie tworzą plan, który krok po kroku zbliża ich do celu. A skoro o celach mowa, to w tym wypadku muszą być one przede wszystkim racjonalnie osiągalne. Sam proces działania opiera się na działaniach klienta. Coach stale monitoruje jednak jego działania, chociażby poprzez zadawanie pytań. Jest to ważne, zwłaszcza w momencie, gdy pojawiają się trudności. Następnie przychodzi pora na refleksję, podsumowanie działań czy ewentualne korekty.

Relacja z coachem
Choć coach jest dla klienta autorytetem, powinien opierać się na relacji dużo bardziej partnerskiej, niż terapeuta. Cechy dobrego coacha to przede wszystkim autentyczność i spójność w działaniu, umiejętność aktywnego słuchania oraz wysoka empatia, które pozwalają na prawdziwe zrozumienie klienta i budowanie zaufania. Dobry coach nie narzuca własnych przekonań, ale potrafi dostosować swoje podejście do indywidualnych potrzeb klienta, wykorzystując pytania zamiast gotowych odpowiedzi. Istotna jest również elastyczność i kreatywność w podejściu do różnych sytuacji coachingowych, co pozwala na dostosowanie metodyki do różnych osób i ich specyficznych problemów. Coach powinien nieustannie się rozwijać i poszerzać swoją wiedzę, by skutecznie wspierać klientów w realizacji ambitnych celów i optymalizacji potencjału.
Co nam daje coaching na różnych płaszczyznach?
Jak już wyżej zostało wspomniane, coaching pomaga realizować cele osobiste, jak i zawodowe. Dzięki rzetelnej współpracy z coachem, klient wzmacnia samoświadomość, poczucie własnej wartości, a także zwiększa odporność na stres. W zależności od potrzeby może lepiej zarządzać zespołem, współpracować w grupie czy piąć się po szczeblach kariery zawodowej dzięki zasobom, których wcześniej prawdopodobnie nie był świadomy. Coaching może pomóc wprowadzić dobre zmiany oraz pozbyć się starych i złych nawyków. Oczekiwania klienta wobec procesu coachingowego wcale nie muszą być wielkie. Przykładowo może to być np. umiejętność dobrego zarządzania czasem.
Podsumowanie
Coaching to interaktywny, rozwojowy proces współpracy między coachem a klientem, mający na celu osiągnięcie konkretnych celów osobistych lub zawodowych. Polega głównie na stawianiu pytań i prowokowaniu do myślenia, co pomaga odkryć ukryty potencjał i opracować efektywny plan działania. Coach nie doradza ani nie narzuca rozwiązań, lecz wspiera klienta w poszukiwaniu własnych możliwości i strategii, dzięki czemu klient zyskuje większą samoświadomość, motywację i efektywność. Coaching koncentruje się na przyszłości i wykorzystaniu zasobów klienta, różni się od mentoringu czy terapii, będąc krótkoterminowym procesem nastawionym na rozwój i realizację celów, a jego skuteczność opiera się na zaufaniu, współpracy oraz stosowaniu odpowiednich technik i narzędzi, które jednocześnie są ukrytymi zasobami klienta.
Przeczytaj także: Jak dziś tworzyć treści w sieci?



