
Co dodaje osoba z niepełnosprawnością w zespole?
24/07/2025
Ageizm na rynku pracy
28/07/2025O tym, że sztuczna inteligencja jest przyszłością świata wiemy doskonale. Od kilku lat ze zdumieniem obserwujemy coraz większą ilość branż, w której zaczyna dominować. AI ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Warto zatem skupić się czy i kiedy sztuczna inteligencja jest tak naprawdę pomocna.
Sztuczna inteligencja – kiedy pomaga?
Sztuczna inteligencja już dziś jest pomocna w wielu branżach, oferując automatyzację, analizę danych i personalizację procesów. Najważniejsze branże, w których AI znajduje zastosowanie, to:
Medycyna: diagnostyka obrazowa, analiza danych pacjentów, spersonalizowane plany leczenia.
Finanse: wykrywanie oszustw, ocena ryzyka inwestycyjnego, handel algorytmiczny, przewidywanie trendów rynkowych.
Rolnictwo: robotyka do zbiorów, monitorowanie upraw i gleby za pomocą dronów i sensorów, analiza predykcyjna wpływu pogody, optymalizacja nawadniania i nawożenia.
Handel i e-commerce: analiza preferencji klientów, optymalizacja łańcucha dostaw, personalizacja kampanii marketingowych, systemy rekomendacji produktów.
Energetyka: prognozowanie zużycia energii, optymalizacja sieci, zarządzanie odnawialnymi źródłami energii, inteligentne liczniki.
Marketing i reklama: analiza zachowań konsumentów, personalizacja reklam, chatboty do obsługi klienta.
Bezpieczeństwo: monitorowanie systemów bezpieczeństwa, wykrywanie zagrożeń w czasie rzeczywistym, rozpoznawanie twarzy i analizy biometryczne.
Edukacja: personalizacja programów nauczania, analiza postępów uczniów, tworzenie nowych form edukacji.
Logistyka i transport: optymalizacja tras, zarządzanie zapasami, autonomiczne pojazdy.
Przemysł i produkcja: automatyzacja procesów produkcyjnych, optymalizacja, personalizacja produktów.

AI – dlaczego należy uważać?
AI mimo swojej coraz większej doskonałości nadal może nam przedstawić niewłaściwe dane. Modele AI bazują na danych treningowych, co powoduje, że mogą powtarzać błędy lub przekazywać nieprawdziwe informacje. Konieczna jest zatem weryfikacja generowanych treści. Systemy AI mogą być nieobiektywne i reprodukować uprzedzenia obecne w danych treningowych, co może prowadzić do dyskryminacji i poważnych konsekwencji, zwłaszcza gdy AI jest wykorzystywana do decyzji społecznych lub urzędowych. AI często działa jako czarna skrzynka, trudno jest zrozumieć, jak podejmuje decyzje, co utrudnia odpowiedzialność i kontrolę nad tym, co system robi. Istnieje ryzyko manipulacji i nadużyć, np. w polityce, biznesie lub mediach społecznościowych, co może mieć realny negatywny wpływ na życie codzienne. Jednym z największych zagrożeń wpływu sztucznej inteligencji jest jednak stopniowy zanik krytycznego myślenia. Dlatego z AI nie należy wyłącznie umieć korzystać, a trzeba wiedzieć jak umiejętnie podejść do tego narzędzia.
Jak korzystać ze sztucznej inteligencji?
Umiejętne korzystanie ze sztucznej inteligencji wymaga przede wszystkim zrozumienia jej możliwości, świadomego i przemyślanego podejścia oraz dbałości o bezpieczeństwo danych. Same dane wygenerowane przez AI trzeba dobrze sprawdzić, co w chwili obecnej może być jednak czasochłonne. Coraz więcej osób popełnia jednak błąd i bezrefleksyjnie opiera się na wspomnianych danych. W odpowiedzi na ten problem powstało wiele szkoleń, dzięki którym można zdobyć cenną wiedzę w zakresie umiejętnego korzystania z AI. Ponadto wart w pewnym sensie poeksperymentować z narzędziami sztucznej inteligencji. Przykładowo redagując treść, zadajmy dodatkowe pytania, dążmy do precyzowania informacji. Dzięki temu poprawimy efektywność naszych działań. Bardzo istotne jest przestrzeganie zasad bezpieczeństwa, zwłaszcza ochrony danych osobowych i prywatności, aby zachować zaufanie i uniknąć ryzyka związanych z nieuprawnionym dostępem do informacji. Równie ważne jest zrozumienie społecznego i etycznego wpływu AI, podejmowanie odpowiedzialnych decyzji oraz uczenie się na własnych błędach i ciągłe doskonalenie umiejętności.

Podsumowanie
Można być za lub przeciwko sztucznej inteligencji. Nie jesteśmy jednak w stanie od niej uciec. Jej umiejętnie wykorzystywanie może przynieść wiele dobrego, np. w medycynie czy w przypadku poprawiania jakości życia osób z różnego typu ograniczeniami. Handlowcy dużo bardziej mogą dotrzeć do preferencji swoich odbiorców, a zwykły człowiek w życiu codziennym może jeszcze lepiej zorganizować swój dzień. Z drugiej strony stoimy przed ogromnym wyzwaniem świadomego korzystania z AI. W przeciwnym razie staniemy się społeczeństwem, które swoją wiedzę będzie opierać na dezinformacji. Niestety, całkowity zanik krytycznego myślenia, to jedno z głównych zagrożeń nieumiejętnego korzystania ze sztucznej inteligencji. Wspomniane ,,wyręczanie” przez AI już prowadzi do coraz większego braku zapotrzebowania na określone stanowiska. Pamiętajmy, że każdy wynalazek, choć nie wiadomo jak byłby doskonały, nie powinien zastąpić nam zarówno naszych własnych zdolności umysłowych, jak i nigdy nie zastąpi emocjonalnej relacji z drugim człowiekiem.
Przeczytaj także: Jakie możliwości dostarcza osoba z niepełnosprawnością w zespole?



